• 01. Walter Carlos - Title Music From A Clockwork Orange
  • 02. Gioachino Rossini - The Thieving Magpie (Abridged)
  • 03. Walter Carlos - Theme From A Clockwork Orange (Beethoviana)
  • 04. Ludwig Van Beethoven - Ninth Symphony, Second Movement (Abridged)
  • 05. Walter Carlos - March From A Clockwork Orange (Ninth Symphony, Fourth Movement, Abridged)
  • 06. Walter Carlos - William Tell Overture (Abridged)
  • 07. Sir Edward Elgar - Pomp And Circumstance March No. I
  • 08. Sir Edward Elgar - Pomp And Circumstance March No. IV
  • 09. Walter Carlos - Timesteps (Excerpt)
  • 10. Terry Tucker - Overture To The Sun
  • 11. Erika Eigen - I Want To Marry A Lighthouse Keeper
  • 12. Gioachino Rossini - William Tell Overture (Abridged)
  • 13. Walter Carlos - Suicide Scherzo (Ninth Symphony, Second Movement, Abridged)
  • 14. Ludwig Van Beethoven - Ninth Symphony, Fourth Movement (Abridged)
  • 15. Gene Kelly - Singin In The Rain
11214 7 دیدگاه

موسیقی متن فیلم پرتقال کوکی (A Clockwork Orange) ترکیبی از قطعات موسیقی کلاسیک و موسیقی الکترونیک است که توسط وندی کارلوس (Wandy Carlos) یکی از برترین و مبتکرتین آهنگسازان در زمینه موسیقی الکترونیک و موسیقی فیلم و راشل ال کیند(Rachel Elkind) ساخته شده است.

فیلم پرتقال کوکی در سال 1971 توسط شرکت برادران وارنر منتشر شد که توسط کارگردان بزرگ و سرشناس استنلی کوبریک(Stanley Kubrick) و برگرفته از رمانی کوتاه به همین نام از آنتونی برجس(John Anthony Burgess Wilson) ساخته شده است.

شاید در پوشش جنجال ها و حاشیه های فراوان فیلم پرتقال کوکی، کمتر به زیبایی و گوش نوازی موسیقی متن بی نظیر این فیلم توجه شده باشد.

موزیک متن فیلم پرتغال کوکی (پرتقال کوکی) نیز در همان سال منتشر شد، با قطعات این آلبوم همواره حس جدیدی را تجربه خواهید کرد چرا که ترکیبی از موسیقی کلاسیک و موسیقی الکترونیک نیز میباشد (برای مثال سمفونی شماره 9 بتهوون) پیشنهاد میکنم این آلبوم رو از دست ندید.

برای مشاهده جزئیات بیشتر، دانلود و پخش آنلاین در ادامه همراه رسانه موسیقی بی کلام جاست موزیک باشید.

دانلود آلبوم موسیقی متن فیلم پرتقال کوکی A Clockwork Orange از وندی کارلوس Wandy Carlosموسیقی متن فیلم پرتقال کوکی A Clockwork Orange

پرتقال کوکی A Clockwork Orange 

فیلم پرتقال کوکی از تصاویر خشن و ناراحت‌کننده استفاده می‌کند تا روان‌پریشی، گروه‌های بزهکار جوان و دیگر موضوعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را در بریتانیای پادآرمان شهر آینده نشان دهد.

الکس (مالکوم مک‌داول)، نقش اصلی فیلم، یک جاهل جامعه‌گریز باجذبه است که علایقش عبارتند از موسیقی کلاسیک (خاصه بتهوون)، و چیزی است که در فیلم «خشونت افراطی» نامیده می‌شود، او رهبری یک گروه خلاف و لات (پیت، جورجی و دیم) را برعهده دارد که آنها را Droogies یا Droogs خطاب می‌کند.

وقایعی که فیلم شرح می‌دهد عبارتند از قانون شکنی‌های وحشتناک آن گروه خلافکار، دستگیری الکس و استفاده از روش بحث‌برانگیز شرطی‌شدن روانی برای بازپروری او. الکس بیشتر فیلم را با زبان ندست (Nadsat) روایت می‌کند که یک زبان موقعیتی (Register) منشعب از زبان‌های اسلاوی (به ویژه روسی)، انگلیسی و اسلنگ کاکنی رایمینگ (

آنتونی برجس نوشته است که عنوان داستان اشاره به یک اصطلاح قدیمی در زبان کوکنی دارد که می‌گوید: ” as queer as a clockwork orange”. از آنجائی که برجس مدتی را در دفتر جامعه بریتانیائی مالزی مشغول به خدمت بوده وی گمان می‌کرد که از این عبارت می‌شود بعنوان استعاره‌ای برای انسان عروسک خیمه شب بازی مکانیکی (کوکی) بهره برد.

Orang در زبان مالزیایی به معنای “انسان” است. بدین ترتیب نام این رمان و فیلم را می‌شود “انسان کوکی” بیان داشت.

پوستر بسیار مشهور پرتقال کوکی هم اثر فیلیپ کاسل با طرحی از بیل گُلد است.

هنگام اکران این فیلم در انگلستان به خاطر تقلید برخی از جوانان از کارهای شخصیت اول فیلم (الکس)، کارگردان فیلم از پخش آن در انگلستان جلوگیری کرد و این فیلم در انگلستان پس از مرگ کارگردان اکران عمومی شد.

این فیلم در حال حاضر در فهرست 250 فیلم برتر وبسایت IMDb نیز قرار دارد.

استنلی کوبریک Stanley Kubrick

استنلی کوبریک (تولد 1928 درگذشته 1999) کارگردان و تهیه‌کننده یهودی تبار آمریکایی بود، بیشتر فیلم‌های استنلی کوبریک اقتباسات ادبی هستند. فیلمهای کوبریک معمولاً جنجالی و همینطور مورد ستایش منتقدان واقع شده‌اند.

کوبریک به دقیق بودن و به نمایش درآوردن همه جزئیات دقیق در فیلمهایش معروف بود. به همین علت روش او در فیلمسازی کند و طولانی بوده، تا آنجا که گاهی میان دو فیلم او سال‌ها وقفه می‌افتاده است. او در طول ۴۸ سال فعالیت در حیطه کارگردانی تنها ۱۳ فیلم بلند ساخت.

سبک‌های گوناگون فیلم‌هایش و انزوای او چه در روش فیلمسازی و چه در مورد شخصیت فردی وی، او را مشهور ساخته است. استنلی کوبریک یکی از معدود کارگردانان کمالگرا در تاریخ سینما به شمار می‌آید. کوبریک جز معدود کارگردان‌هایی بود که همواره در انتخاب فیلمنامه ریسک می‌کرد. او فیلم‌های خود را در ژانرهای گوناگونی می‌ساخت.

موسیقی متن فیلم پرتقال کوکی و وندی کارلوس Wandy Carlos

موسیقی متن فیلم پرتقال کوکی ترکیبی از موسیقی‌ها است که بیشتر شامل گزیده‌هایی از موسیقی کلاسیک و قطعه‌های ساخته‌شده با استفاده از ترکیب‌کننده مُهگ (Moog synthesizer) اثر وندی کارلوس (که بعداً والتر کارلوس شد) بود.

عمده شهرت وندی کارلوس در میان علاقه مندان به موسیقی متن فیلم به دلیل همکاری مشترک با استنلی کوبریک کارگردان سرشناس فیلم های جریان سازی همچون 2001 یک ادیسه فضایی(2001: A Space Odyssey)، درخشش(The Shining)، غلاف تمام فلزی(Full Metal Jacket) و … است.

موسیقی متن فیلم پرتقال کوکی A Clockwork Orange

دیدگاه کاربران ( 7 دیدگاه )

دیدگاه شما پیرامون این مطلب ؟