• 01. Schubert Gretchen am Spinnrade, D.118 (Arr. For Piano By Franz Liszt)
  • 02. Schubert Symphony No.5 In B Flat, D.485-1. Allegro
  • 03. Schubert Ave Maria, Ellens Gesang III, Op.52 No.6, D.839 (Arr. Johannes Palaschko)
  • 04. Schubert Symphony No.3 in D Major, D.200-2. Allegretto
  • 05. Schubert Schwanengesang, D.957-Ständchen Leise flehen meine Lieder
  • 06. Schubert Piano Sonata No.21 In B Flat, D.960-3. Scherzo (Allegro vivace con delicatezza)
  • 07. Schubert 4 Impromptus, Op.90, D.899-No.3 In G-Flat Major (Andante)
  • 08. Schubert Rosamunde, Op.26, D.797-Entr'acte No. 3 (Andantino)
  • 09. Schubert Du bist die Ruh, Op.593, D.776
  • 10. Schubert Fantasy In C Major Wanderer, Op.15, D.760-1. Allegro con fuoco ma non troppo
  • 11. Schubert Auf dem Wasser zu singen, Op.72, D.774
  • 12. Schubert 4 Impromptus, Op.142, D.935-No.2 In A-Flat Major (Allegretto)
  • 13. Schubert Winterreise, Op.89, D.911-Der Lindenbaum
  • 14. Schubert String Quintet In C Major, D.956-2. Adagio
  • 15. Schubert Symphony No.8 In B Minor, D.759 Unfinished-1. Allegro moderato
  • 16. Schubert Erlkönig, Op.1, D.328-Wer reitet so spät
  • 17. Schubert 6 Moments musicaux, Op.94, D.780-No.3 In F Minor (Allegro moderato)
  • 18. Schubert Octet In F Major, Op.166, D.803-5. Menuetto
  • 19. Schubert Piano Quintet In A Major, Op.114, D.667-The Trout-4. Thema-Anda..
  • 20. Schubert Fantasia In C Major, Op.159, D.934-2. Allegretto
  • 21. Schubert 6 Moments musicaux, Op.94, D.780-No.2 In A-Flat Major (Andantino)
  • 22. Schubert An die Musik, Op.88, No.4, D.547
  • 23. Schubert Sonata for Arpeggione and Piano in A minor, D.821-2. Adagio
  • 24. Schubert String Quartet No.14 In D Minor, D.810 -Death And The Maiden-4. Presto
  • 25. Schubert Symphony No.9 In C Major, D. 944-The Great-4. Allegro vivace
682 9 دیدگاه

قطعات ضروری یا ملزومات شوبرت (Schubert The Essentials) مجموعه ای است شامل مهم ترین، برترین و بهترین آثار و آهنگ های شوبرت (Schubert) که در سال 2017 توسط دویچه گرامافون (Deutsche Grammophon) نیز منتشر شده است.

این مجموعه ارزشمند و فاخر، شامل 25 قطعه موسیقی کلاسیک از آخرین آهنگساز اتریشی برجسته مکتب موسیقی کلاسیک/رمانتیک، فرانتس شوبرت (Franz Schubert) یا بصورت کامل فرانتس پیتر شوبرت (Franz Peter Schubert) میباشد که با کیفیت بالا (Flac و MP3 320kbps) آماده شده است.

علاوه بر این در جاست موزیک، مجموعه های دیگر ملزومات (The Essentials) از هنرمندان دیگر (تحت لیبل دویچه گرامافون) را نیز آماده کرده ایم. و پیشتر مجموعه دیگری تحت عنوان 100 موسیقی برتر شوبرت نیز منتشر شده است.

برای مشاهده جزئیات بیشتر، دانلود و پخش آنلاین در ادامه همراه رسانه موسیقی بی کلام جاست موزیک باشید.

فرانتس شوبرت Franz Schubert

فرانتس شوبرت Franz Schubert

فرانتس پیتر شوبرت زاده 179، نخستین درس‌ های پیانوی خود را از پدرش گرفت، در حالی‌ که از برادر بزرگترش نواختن ساز آلتو را می‌آموخت.

از سال 1808 تا 1813 او خواننده گروه کر سلطنتی وین و هم‌ زمان در همان‌ جا از آنتونیو سالیری درس موسیقی میگرفت. در همین دوره و با وجود مخالفت‌ های پدرش، که حتی وی را از ورود به خانه و دیدار مادر رو به مرگش باز میداشت، شوبرت شروع به آهنگسازی کرد.

در آغاز، نوشتن برای پیانو را شروع کرد، و خیلی زود به نوشتن برای سایر سازها و فرم‌ها نیز روی آورد، از جمله 8 چهارنوازی (کوارتت) برای سازهای زهی و به‌ ویژه ترانه‌ های آلمانی (لید: Lieder). در سال 1813 (16 سالگی) و در حالی‌ که بسیار تحت تاثیر آهنگسازان بزرگی چون هایدن، موتسارت و بتهوون بود، نخستین سمفونی خود را نوشت، و اندکی بعد، در 17 سالگی، نخستین اپرا، نخستین مس، و به‌ویژه نخستین شاهکار لید خود، یعنی Gretchen am Spinnrade را ساخت.

او در سال 1818 به‌ عنوان معلم سرخانه فرزندان کنت استرهازی در مجارستان مشغول کار شد. او بجز این دوره، بیشتر زندگی خود را در وین سپری کرد و به‌ دلیل بیکاری و بی‌پولی، بیشتر روز های عمرش را در منزل دوستانش گذراند و زندگی خود را وقف آهنگسازی کرد.

در سال 1823، شوبرت به بیماری سیفلیس دچار شد و این بر روی آثار او تاثیر گذاشت و او هر چه بیشتر به آثار هرچه ژرف‌تر روی آورد. او در 31 سالگی بر اثر بیماری تب تیفوئید در سال 1828 درگذشت و او را همان‌طور که وصیت کرده بود در جوار آرامگاه بتهوون به خاک سپردند.

شوبرت در عمر بسیار کوتاه خود 9 سمفونی، 14 کوارتت زهی، 2 تریوی پیانو، و بسیاری آثار زیبای دیگر پدید آورد، اما آنچه نام و جایگاه او را بی‌ همتا نگاه می‌دارد، لیدها (ترانه‌ها) ی اوست (603 ترانه در 31 سال زندگی‌اش).

سمفونی‌ های شوبرت

سمفونی‌ های شوبرت

شوبرت علاقه فراوانی به آواز داشت و بسیاری از کار های زیبای آوازی (لید) خود را در نوجوانی تصنیف کرد. در 18 سالگی حدود 150 کار آوازی ساخت و در 19 سالگی، که تجارب بسیاری در ساخت موسیقی آوازی به دست آورده بود، 180 اثر شامل کارهای آوازی، اپرا، سمفونی و مس خلق کرد.

سمفونی اول

اولین سمفونی شوبرت در پاییز سال 1813 تنظیم شد و به وسیله ارکستر کونویک وین اجرا گردید. محلی که شوبرت حدود 5 سال در آنجا مطالعه داشت و این البته اولین کار ارکستر بزرگ او بود، وی این اثر را برای سازهای زهی نرمال (متوسط) تنظیم کرده و سازهای بادی متشکل از یک فلوت، دو ابوا، یک کلارینت، یک فاگوت، دو ترومپت، دو هورن و یک تیمپانی میباشد، شروع و حرکت اول سمفونی در فرم آداجیو میباشد، تغییر سازهای بادی در بخش‌های متنوع این اثر ذوقی جادویی به همراه دارد.

سمفونی دوم

دومین سمفونی وی دقیقا یک سال بعد از سمفونی شماره یک تنظیم شد و اختلاف بین این دو سمفونی را می‌توان تاکید زیاد روی یک بخش جدید مانند ترکیب تکنیکی که در آن زمان درخور و مناسب شوبرت بود شمرد، ارکستراسیون مشابه همان ارکستراسیون سمفونی شماره یک است، در اجرا شاهد یک مقدمه آرام که خیلی آهسته و نرم در حرکت است میباشیم و در نهایت هم‌ زمان با ورود فلوت دوم، سازهای زهی و بادی به تکرار صداهایی موزون و هماهنگ می‌پردازند.

سمفونی پنجم

این سمفونی جمع‌ و جورترین سمفونی آهنگساز است و شوبرت آن را برای کوچکترین ارکستر (در قیاس با ارکستر های سمفونی‌ های دیگرش) نوشته شده‌ است، سازبندی این ارکستر مشتمل است بر فلوت، دو ابوا، دو فاگوت، دو هورن، و سازهای زهی، و در واقع ارکستری است هایدنی بدون ترومپت‌ها و طبل‌ها، نیز بدون کلارینت‌ها که در تمام سمفونی‌های دیگر شوبرت حضور دارند، این بازگشت به امکانات اندک قرن هجدهم ظاهرا مقارن است با تصمیم‌ گیری آگاهانه شوبرت در مورد دست شستن از تقلید بتهوون در زمینهٔ تصنیف سمفونی و برگشتن به سرچشمه کلاسیک هایدن و موتسارت.

سمفونی هشتم Unfinished

شوبرت را اغلب به سبب آثار آوازی اش به عنوان یک چکامه سرا می‌ شناسند اما نمیتوان از کنار سمفونی‌های او بخصوص سمفونی شماره 8 یا ناتمام (Unfinished) در سی مینور و همچنین سمفونی شماره 9 او معروف به بزرگ (The Great) در دو ماژور گذشت.

او این سمفونی را سه سال قبل از مرگش نوشت، سمفونی شماره 8 او برای ارکستری به بزرگی ارکستر سمفونی بزرگ در دو ماژور نوشته شده‌است که مناسب سالن‌های کنسرت عمومی است سازهای بادی چوبی دوبل، جفت‌های هورن و ترومپت، 3 ترومبون، تیمپانی، به همراه سازهای زهی، مشکل اصلی احتمالاً آنجا بود که شوبرت گمان می‌کرد اثری می‌سازد که تقریبا شنونده‌ای نخواهد داشت و به همین دلیل در پاییز 1822 از تکمیل اثر منصرف شد و پس از آن هم دیگر سعی نکرد کاملش کند یا به اجرایش درآورد، هنگامی که اثر را نیمه کاره رها کرد دو موومان اول را پاکنویس کرده بود اما فقط طرح مقدماتی یک اسکرتسو را ریخته بود، از طرح‌های مقدماتی اش برای فینال اثری به جا نمانده.

شوبرت شش سمفونی نخستش را نه به قصد اجرای عمومی بلکه برای گردهمایی‌ های موسیقی خصوصی خانواده و دوستان خانوادگی پدید آورد، با وجود این، زبان موسیقایی شوبرت در آستانه بیست سالگی تقریبا شکل گرفته بود و نواخت‌های عدیده ملودی و هارمونی و بخصوص تغیرات جادویی تونالیته، همه ثابت میکنند که سراسر آثارش صدای موسیقی او را می‌دهد.

دستنوشته دو موومان کامل سمفونی شماره 8 سال‌ها در اختیار دو برادر به نام‌ های یوزف و آنزلم هوتنبرنر از اهالی گراتس قرار داشت یکی از نشانه‌ های غیر عادی بودن سمفونی “ناتمام” این است که تم‌ های اصلی آن، چه در اکسپوزیسیون‌ها و چه در برگشت‌ها، نشانه پیانیسیمو (خیلی ضعیف) دارند، نکته جالب توجه دیگر این سمفونی شروع هشت میزانی آغازین توسط ویولنسل‌ها و کنترباسها است که در آن زمان برای شروع یک آلگروی سمفونیک بی‌سابقه بود.

سمفونی نهم شوبرت The Great

بر دستنوشته سمفونی بزرگ در دو ماژور شوبرت، که در بایگانی انجمن فیلارمونیک وین نگهداری می‌شود، تاریخ مارس 1828 به چشم می‌خورد. سال‌ های سال از روی ظواهر امر نظر می‌دادند که این اثر یکی از آثار عدیده‌ای است که در آخرین سال زندگی شوبرت ساخته شده‌است، لیکن دیگر معلوم شده که بخش اعظم این سمفونی تقریبا سه سال پیش تر از این تاریخ، یعنی در تابستان 1825 تصنیف شده‌ است و شاید مارس 1828 صرفا تاریخ بازبینی جامع و نهایی سمفونی باشد، به بیان دیگر، این سمفونی همان سمفونی موسوم به «گموندن – گاستاین» است که شوبرت در جریان تعطیلاتی در ناحیه کوهستانی گاستاین در تابستان 1825 روی آن کار می‌کرد و بسیاری از شوبرت شناسان از سر جورج گروو به بعد آن را گمشده میدانستند شواهد این تاریخ‌گذاری مجدد را نخستین بار جان رید، شوبرت‌شناس بریتانیایی در کتابی به نام «شوبرت؛ سال‌های واپسین» که در سال 1979 منتشر شد عرضه کرد. او آثار کاملا قابل استنادی را تا سال 1828 بررسی میکند و به روشنی نشان می‌دهد که نیمرخ آفریده‌ های شوبرت در این دوره واپسین در صورت حذف این سمفونی به مراتب واضحتر می‌نماید.

سمفونی با یک مقدمه آرام وسیع و قدرتمندانه آغاز میشود، تم آغازین که نخست با دو هورن بدون همراهی نواخته می‌شود، معنا و اهمیتی دارد که تا ورای مقدمه ادامه پیدا کرده و بسط داده می‌شود.

فرانتس شوبرت Franz Schubert

دیدگاه کاربران ( 9 دیدگاه )

دیدگاه شما پیرامون این مطلب ؟